חֲנַנְיָה – Chanan-JaH –
de genade van JaHUaH
André H. Roosma 28 januari 2019
De vraag kan gesteld worden: wat is het belangrijkste in de Bijbel en in
het bijzonder in de brieven van de apostel Paulus?
Voor het antwoord op die vraag kunnen we al terecht bij het eerste wat
de apostel Paulus zag, na zijn dramatische ontmoeting met de verrezen Heer
Jeshu‘ah op de weg naar Damascus.
We lezen hierover in Handelingen 9. En wat voor ons wellicht details lijken,
zoals de namen van allerlei betrokken personen, zijn in Gods Woord belangrijk!
Het eerste wat hij zag, nadat God hem, na drie dagen blindheid, het zicht
in zijn ogen teruggaf, was de discipel Ananias, zegt onze vertaling
vanuit de Griekse grondtekst. Deze Ananias was echter een Jood, en zal dus
een Hebreeuwse naam hebben gehad. Als we dat nagaan, blijkt het Hebreeuwse
origineel van Ananias te zijn geweest: חֲנַנְיָה – Chanan-JaH, of meer voluit:
חֲנַנְיָהוּ – Chanan-JaHU1.
De betekenis van deze naam is veelzeggend: (de) genade van JaHUaH2.
Met hem had Paulus na enkele dagen in Damascus een ontmoeting, waarbij
deze Chanan-JaH hem de handen oplegde en God Paulus van zijn blindheid genas.
Chanan-JaH was dus de eerste die de vernieuwde Paulus na Zijn
levensveranderende ontmoeting met Jeshu‘ah te zien kreeg! Alles draaide bij Gods roeping van Paulus als
discipel en apostel vanaf dat moment in feite maar om één ding: de genade
van JaHUaH, ons geschonken in Jeshu‘ah!
Dat was een grote revolutie in het leven van Paulus, die daarvoor als
farizeeër zeer nauwgezet en wettisch in de joodse leer was en
Jeshu‘ah en Zijn volgelingen dus fel
bestreed (vgl. Handelingen 7: 58; 8: 3; 9: 1; 22: 3-4;
Filippenzen 3: 3-7). Deze ervaring, dat Jeshu‘ah zelfs hem, als vervolger van Hemzelf en de christenen, niet
afwees of veroordeelde, maar hem juist met Zijn genade tegemoet kwam,
bepaalde heel zijn verdere leven en bediening (zie
1 Korinthiërs 15: 9; Efeziërs 3: 8; 1 Timotheus 1: 16; heel de brief aan
de Galaten). Als farizeeër splitste je alles uit en veroordeelde je
scherp elk gedrag dat niet door de beugel kon, omdat het alleen zou gaan om
zuiverheid. Zo nodig werden mensen die op één of andere ongerechtigheid
betrapt werden, ter dood veroordeeld. Het ging om de buitenkant. Het was
toneelspel. Maar bij Jeshu‘ah gaat het
totaal ánders. Bij Hem staat Gods liefde voor de mens centraal, en zodoende
Gods wil om iedereen in Zijn tegenwoordigheid te verwelkomen. En bij Hem gaat
het om ons hart. De verandering begint bij ons hart. Verandering van leven
en levensstijl komt dan wel daaruit voort. Wanneer we de onbeschrijfelijke
liefde en genade van JaHUaH ervaren, gaat ons leven wel veranderen,
maar dan van binnen uit.
We zien dit thema van Gods grote genade, dan ook door heel het verdere
leven van Paulus en door al zijn brieven, steeds weer terugkomen. De gemeenten
aan wie hij zijn brieven schrijft, bidt hij allereerst de genade van
JaHUaH of van Jeshu‘ah toe
(Romeinen 1: 7; 1 Korinthiërs 1: 3; 2 Korinthiërs 1: 2;
Galaten 1: 3; Efeziërs 1: 2; etc.). Dáar begint het mee.
Hij koppelt hieraan vaak aan het begrip vrede; in het Hebreeuws: shalom,
dat we ook kunnen vertalen met heelheid of volheid, die van binnen uit komt.
In bijvoorbeeld het vijfde hoofdstuk van zijn brief aan de christenen in Rome,
werkt hij de overvloed van Gods genade in Jeshu‘ah voor ons verder uit. Door al zijn brieven heen komt alleen al het Griekse woord charis, dat
bij ons vertaald is met genade, maar liefst meer dan 90 keer voor! En niet alleen bij Paulus, ook in de brieven van Petrus en Johannes
speelt de genade van God al evenzeer een centrale rol!
Ja, en niet alleen in het Nieuwe, ook in het Eerste Testament staat de
genade van JaHUaH al centraal. Toen God JaHUaH Zich aan Mozes /
Mosheh nader bekend maakte (zie Exodus 33: 19; 34: 6)3, deed Hij dat door Zichzelf in de eerste plaats te beschrijven als
genadig en barmhartig (chanun en rachum).
En het maakt zoveel uit... Als pastoraal werker heb ik gezien dat
veel ellende in mensenlevens voortkomt uit prestatie-gerichtheid,
uit het niet ervaren hebben van, en in feite niet geloven in genade. Dan
gaan we als mensen, om maar geaccepteerd te worden, ons best doen, gaan we
een gewenste rol spelen. Ons echte hart raakt bedolven onder vroomheid
(wij doen toch zo ons best...). Alles draait
om wat we dóén. En wat er écht in ons hart omgaat, onze emoties of onze
kwetsbaarheid, durven we met niemand meer te delen... Hoe totaal ánders is het, wanneer we de חֲנַנְיָה – Chanan-JaH – genade van JaHUaH weer centraal stellen.
Wanneer we gaan genieten van Zijn onverdiende Liefde, en ons erin koesteren.
We ervaren dat we er gewoon mogen zíjn. We voelen ons rijk en worden
vriendelijker, we worden milder. We hoeven geen toneel meer te spelen; we
kunnen écht zijn, kwetsbaar méns. Want we hebben ervaren dat God ons in genade
heeft aangenomen. Dat leeft een stuk meer ontspannen! En De Geest van Jeshu‘ah wint sterk aan invloed in ons leven!
Zo mogen we allemaal, ja, zo mag ook ú die dit leest, leven vanuit het
zicht op חֲנַנְיָה – Chanan-JaH –
de genade van JaHUaH; een leven in de vrijheid van het kind-van-de-Vader
zijn, genade-vol verwelkomd, geliefd en gewaardeerd. Leven door Zijn Geest.
Wát een voorrecht!
Hallelu JaH !
Voetnoten
1 |
De meeste Griekse woordenboeken verwijzen bij Ananias
rechtstreeks en ondubbelzinnig naar de Hebreeuwse naam חֲנַנְיָהוּ – Chananjah. |
2 |
De glorierijke Naam van God, יהוה in het Hebreeuws, vervang ik niet door HEER of iets dergelijks,
zoals vaak wordt gedaan, maar ik gebruik hier de voor de hand liggende
transliteratie JaHUaH. Voor meer achtergrond-informatie over de
glorierijke Naam van God, en over deze transliteratie vanuit de oude
Hebreeuwse originelen, zie: André H. Roosma, ‘De
wonderbare en liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die er zijn
zal’ , uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (meer dan 80 p.), juli 2009. |
3 |
Meer over Gods Zelf-openbaring aan Mosheh in het artikel:
‘Wat God JaHUaH over Zichzelf zegt’, 14 januari 2012. |
Zie ook: Brennan Manning, Kind aan huis – Verlangen
naar intimiteit met God; Navigator Boeken, 2001, ISBN: 9076596417 (vertaling van: Abba's Child – the cry of the heart
for intimate belonging, NavPress, Colorado (USA), 1994).
Jonathan Cahn, The Book of Mysteries (Engelstalig Bijbels dagboek), FrontLine / Charisma House,
Lake Mary FL USA, 2016; ISBN: 978 1 62998 941 9; Day 195 - Khananyah.
|