De veelzeggende Naam van God (13)Hoe belangrijk Jeshu‘ah namen vindt
André H. Roosma 7 sept. 2015
Onlangs zag ik een aantal Schrift-passages ineens in verband met elkaar, en
er ontstond een heel duidelijk beeld over Hoe belangrijk Jeshu‘ah (Jezus) namen vindt. Kijkt u eens even met me mee:
[Jeshu‘ah]: „Ik zeg jullie: een ieder, die Mij belijden
zal voor de mensen, hem zal ook de Zoon des Mensen belijden voor de engelen
Gods, maar wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal verloochend
worden voor de engelen Gods.”
Lukas 12: 8-9
[Jeshu‘ah]: „Die overwint, die zal bekleed worden met
witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des
levens, en Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn
engelen.” Openbaringen 3: 5
Jeshu‘ah zegt hier, dat Hij onze namen voor
de Vader en voor de engelen wil belijden, maar vraagt dan wel dat wij ook
omgekeerd Zijn Naam belijden tegenover de mensen om ons heen. Iemands naam
belijden (Grieks: exomologeo) betekent
hier openlijk en met vreugde over zijn of haar naam spreken, en die
naam en dus de persoon eren.
„Daarom heeft ook Jezus, ten einde Zijn
volk door Zijn eigen bloed te heiligen, buiten de poort geleden. Laten wij
van dehalve tot Hem uitgaan buiten de legerplaats en Zijn smaad dragen.
Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomstige.
Laten wij dan door Hem aan God voortdurend een lofoffer brengen, namelijk
de vrucht van onze lippen, die Zijn Naam
belijden.” Hebreeën 13: 12-15
De bekende Bijbel-commentator Matthew Henry zegt over dit laatste vers
onder meer dat wij onze offeranden moeten brengen; niet een zoenoffer
– dát heeft Jeshu‘ah al gebracht. Maar
„[d]e offerande van de lof aan God, die wij Hem voortdurend brengen
moeten. Daaronder zijn begrepen alle verering en gebed, zowel als
dankzegging: dat is de vrucht der lippen. Met ongeveinsde lippen moeten
wij de lof van God verkondigen, en dat offer moet gebracht worden alleen
aan God, niet aan engelen, of heiligen, of enig ander schepsel, maar aan
de Naam van God alleen, en het moet gebracht worden in Christus, in
afhankelijkheid van Zijn middelaars-verzoening en tussenkomst.”
[nadruk toegevoegd]
Welke Naam moeten wij dus belijden? In elk geval ook de heerlijke Naam
van God Zelf, JaHUaH, of de verkorte vorm JaH! 1
Hallelu JaH !
Noten
1 |
De namen in de Bijbel hebben betekenis. Daarom
translitereer ik ze zorgvuldig, zodat ze herkenbaar blijven. Vooral de
glorierijke Naam van God geef ik hier zo goed mogelijk weer vanuit het
oudste Hebreeuwse origineel. Voor meer achtergrond informatie zie:
- ‘De wonderbare en liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en
Die er zijn zal’ , uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), juli 2009.
- ‘„IK BEN met u!” – Leven vanuit de belofte van
Gods heerlijke Naam’ , Accede! / Immanuel
levensstijl web-artikel, nov. 2010.
- ‘Leven, veiligheid en verbondenheid in blijde aanbidding, uit de hand van
God’,
Hallelu-JaH! web-artikel, januari 2011.
Meer op de artikelen-pagina.
Voor wat betreft de gebruikte transliteraties en uitspraak van deze en
andere namen zie ook: ‘Namen in de
Bijbel (1) – Inleiding’, kort Hallelu-JaH! artikel, 2014-07-18; en de rest van die
artikelen-serie. |
Vorige artikelen in deze serie ‘De veelzeggende Naam van God’: ‘(1) Zijn Aanwezigheid in de door Salomo gebouwde tempel’; ‘(2) Om overal bekend te maken, en niet te verzwijgen!’; ‘(3) De namen van mensen die verwezen naar de grote Naam’; ‘(4) Gods glorierijke Naam יהוה - JaHUaH
aanroepen; waar staat dat in de Bijbel?’; ‘(5) De betekenis van Gods glorierijke
Naam יהוה - JaHUaH’; ‘(6) Behoudenis in het aanroepen van de
Naam’; ‘(7) de Lofzangen van Mariam en
Channah’; ‘(8)
Gods dierbare Naam kennen en aanroepen, en de gevolgen daarvan’; ‘(9) In de Bijbel krijgen belangrijke
personen een naam’; ‘(10) De ellende als er niemand is die
Gods heerlijke Naam aanroept’; ‘(11) Het unieke ‘ZIJN’ van God – van nature krijgen we er
geen vat op!’; ‘(12) In de zesde eeuw voor Christus
door de Joden nog gewoon gebruikt’.
Andere recent verschenen artikelen: ‘... de genade en de waarheid door Jezus Christus ...
– een studie n.a.v. Johannes 1: 1-18’.; ‘Psalm 144 – Loflied en gebed om bevrijding
en voorspoed’.
|