Het Shema‘
– de Israëlische geloofsbelijdenis (2)
André H. Roosma 31 januari 2012
De vorige
keer zagen we dat in de geloofsbeleving van Israël
het שׁמע -
Shema‘ uit Deuteronomium 6 een grote rol
speelt. Ik besteedde toen aandacht aan het belangrijkste woord in deze
zinnen – de glorierijke Naam van God.1
Daarna is nu ook het eerste woord: שְׁמַע - Shema‘ - hoor! zelf de moeite waard om even nader te bekijken.
Het is de aanvoegende wijs van het werkwoord שָׁמַע - shama‘ -
horen, luisteren, aandacht hebben voor. Ieder die enige studie van het Hebreeuws heeft gemaakt, weet dat dit
woord een verband heeft met het Hebreeuwse woord voor naam: שׁם - shem.
Daarachter staat een letter ע -
ajin.
Oorspronkelijk was dit het pictografische symbool - ajnu - oog, zien, zicht.2
שׁמע -
Shema‘ laat zich daarom ook
vertalen als ‘de Naam – i.e. Gods aanwezigheid – zien of
opmerken’! Dat in het vervolg de glorierijke Naam van God twee keer
verschijnt, is niet toevallig!
Bijna al Gods aanwijzingen beginnen met een herinering aan die
veelbetekenende Naam, Die Gods aanwezigheid bij ons verkondigt.
Hoe kunnen we ook maar iets goeds doen zonder Zijn aanwezigheid?
We kunnen nog iets dieper graven. Het woord שׁמע in zijn geheel werd
oorspronkelijk zó geschreven: . De karakters daarin staan voor:
- borst(en), bron, naar voren komen, uitpuilen; - water, overvloed; - oog, zien, zicht. In zijn geheel is dit op te vatten als: ‘de Bron van water/overvloed
zien’. Als je in de droogte een bron zag, werd je blij! Dan was al je
aandacht daarop gevestigd. En Wie is die Bron van leven gevend water en
overvloed? Alleen de God van de Bijbel en Zijn Zoon Jezus Christus!
Je oog, dus je aandacht, richten op de Bron van levend water; de Bron van
overvloed – een bijzonder mooi begin van deze geloofsbelijdenis! Het doet me denken aan de woorden van Johannes de doper: „Zie, het Lam Gods, Dat de zonde van de wereld
wegneemt.” (Johannes 1: 29).
Het heeft ook te maken met tot je doel komen, als beelddrager van die
grote God met die bijzondere Naam, die God Die ER IS, en Die aandacht heeft
voor ons!
Hallelu JaH!
1 |
Betreffende de glorierijke Naam van God, zie: André H. Roosma, ‘Leven, veiligheid en
verbondenheid in blijde aanbidding, uit de hand van God’ ,
Hallelu-JaH! webartikel, januari 2011. André H. Roosma, ‘De wonderbare en liefelijke Naam van de God
Die er was, Die er is, en Die er zijn zal’ , uitgebreide
Accede!/Hallelu-JaH!
studie (ca. 90 p.), juli 2009. |
2 |
Meer informatie over het hier bedoelde vroeg-Bijbelse
schrift in: André H. Roosma, ‘De geschreven taal van Abraham, Mozes en David –
Pictografische wortels en basisnoties in de structuur van het vroeg-Bijbelse
schrift’ , Hallelu-JaH! werkdocument over
het oude Semitische en Paleo-Hebreeuwse schrift, januari 2011. |
Dit is een vervolg op:
‘Het Shema‘ – de
Israëlische geloofsbelijdenis (1)’.
Het volgende artikel is:
deel (3).
|