Hallelu-JaH - alle eer aan JaHUaH
  

Opmerkelijke citaten uit de wereldgeschiedenis

Koning Nebhukhadnetssar van Babylon vraagt eerbied voor JaHUaH

André H. Roosma
22 mei 2015

דִּי כָל־עַם אֻמָּה וְלִשָּׁן דִּֽי־יֵאמַר שָׁלוּ (ק) [שׁלה כ] עַל אֱלָהֲהֹון דִּֽי־שַׁדְרַךְ מֵישַׁךְ וַעֲבֵד נְגֹוא הַדָּמִין יִתְעֲבֵד וּבַיְתֵהּ נְוָלִי יִשְׁתַּוֵּה כָּל־קֳבֵל דִּי לָא אִיתַי אֱלָה אָחֳרָן דִּֽי־יִכֻּל לְהַצָּלָה כִּדְנָֽה׃

„Ieder, tot welk volk, tot welke natie of taal hij ook moge behoren, die één oneerbiedig woord spreekt over de God van Shadrakh, Meishakh en ‘Abed-nego’, zal in stukken gehouwen worden en zijn huis zal tot een mestvaalt gemaakt worden, omdat er geen andere god is, die zó verlossen kan.”

verordening van koning Nebhukhadnetssar II van Babylon,
eerste helft 6de eeuw voor Christus, opgetekend in het boek van de profeet Dani’el, 3:29.

De wrede koning Nebhukhadnetssar (ca. 634 – 562 BC) van het enorme Nieuw-Babylonische rijk was degene die begin 6de eeuw voor Christus Jerushalaïm veroverd en compleet platgebrand had. Later gebeuren er opmerkelijke dingen in zijn paleis. Een wijze en God vrezende balling, Dani’el, is de enige die door een openbaring van God een droom van de koning kan navertellen en uit­leg­gen. Hij krijgt daarop een hoge positie aan het hof, en drie vrienden van hem worden gou­ver­neurs over drie delen van het enorme Babylonische rijk.
Later krijgt Nebhukhadnetssar het idee om een enorm afgodsbeeld op te richten waarvoor iedereen in zijn rijk diep moet buigen zodra daartoe het signaal wordt gegeven. Dani’el en zijn drie vrienden doen hieraan natuurlijk niet mee. De drie vrienden worden verraden en in een extra verhitte grote oven geworpen. Doordat de oven zo heet gestookt was, verbran­den degenen die hen erin gooien. Daar lopen de drie vrienden echter onaangedaan, en in het bijzijn van iemand die Nebhukhadnetssar beschrijft als: een godenzoon, of: de Zoon van God (Bar ’Elohin in het Aramees, equivalent met Ben ’Elohim in het Hebreeuws). Ze worden vrijgelaten uit de oven en er blijkt zelfs geen brand­luchtje aan hun kleding te zijn...

Dan vaardigt Nebhukhadnetssar zijn decreet uit, zoals hierboven gegeven, geldig in heel zijn enorme rijk. Er vallen een aantal zaken op aan zijn ver­ordening:

  • Nebhukhadnetssar is diep onder indruk van de God van Isra’el, JaHUaH.1
  • Zoals ik eerder aangaf, was JaHUaH in Babylon bekend als JaHU, maar was men er bang voor wat er kon gebeuren wanneer je deze heerlijke Naam van de Levende God hardop noemde. Ook in zijn decreet vermijdt Nebhukhadnetssar deze heerlijke Naam expliciet te noemen.
  • Hij noemt de drie vrienden van Dani’el (= God is mijn rechter) bij de nieuwe, Babylo­nisch-Aramese namen die hij hen had gegeven, maar hij kende blijkbaar ook hun Hebreeuw­se namen, Chanan-jah (= genade van JaH), Misha’el (= wie is als God?) en ‘Azar-jah (= JaH heeft geholpen). Merk op hoe wat Nebhukhadnetssar zegt, in feite precies dát verwoordt wat de namen van deze mannen al weergaven!
  • God had de Joden en de stad Jerushalaïm niet massaal gered van het vuur, aangesticht door Nebhukhadnetssar en zijn legers. Maar dat was niet omdat Hij dat niet zou kún­nen. Dat begreep ook koning Nebhu­khad­netssar door heel dit gebeuren. Hij moest in JaHUaH absoluut zijn Meerdere erkennen!
  • Koning Nebhukhadnetssar zou iedereen in stukken houwen en van zijn huis een mest­vaalt maken, die ook maar één oneerbiedig woord zou spreken over JaHU, de God van de drie vrienden van Dani’el. Sommige vertalingen hebben in plaats van een mestvaalt: een puinhoop, maar het Aramese woord is echt een mestvaalt of publieke plaats waar men zijn behoeften achterliet; het beeld is er een van maximum afschuw en ver­werpelijk­heid en is zó een grote versterking het woord: oneerbiedig. In alles zag Nebhukhad­nets­sar zichzelf als een aards vertegen­woordi­ger van de goden, dus ook van de God van Isra’el, en hij nam die taak zeer serieus: „Haal je Zijn Naam door het vuil, dan zorg ik dat jij door het vuil gehaald wordt!” Duidelijke taal!

Na het lezen van dit decreet vraag ik me een aantal dingen af. Ten eerste: zouden wij - waar we de macht hadden - ook zó duidelijk opkomen voor God en Zijn Naam? Nebhukhad­nets­sar geeft ons hier wel een goed voorbeeld!
En voor die tijd: Wat heeft dit voor gevolgen gehad in dit enorme rijk, voor het gebruik van Gods heerlijke Namen JaHUaH, en de varianten JaHU en JaH? Die heerlijke Naam Die aangeeft dat Hij er actief is en er altijd zijn zal voor en met de Zijnen...1 Ik kan me voorstellen, dat het ertoe bijgedragen heeft dat deze Naam niet meer genoemd werd, in plaats van wijd en zijd verkondigd, grootgemaakt en verheer­lijkt te wor­den! In dat opzicht schoot het decreet van deze machtige koning zijn doel dan weer totaal voorbij!

We zien hier wel weer duidelijk hoe alles in de wereldgeschiedenis, en wat de Bijbel erover vertelt, precies ‘past’... En dat JaHUaH niet slechts de God van Isra’el was, maar dat Hij over alle volken en machthebbers het laatste woord had – zoals Hij dat nu gelukkig nog steeds heeft...

Hallelu JaH !


Noten

1 De glorierijke Naam van God geef ik hier zo goed mogelijk weer vanuit het oudste Hebreeuwse origineel.
Voor meer achtergrond informatie over de glorierijke Naam van God, JaHUaH, zie:
De wonderbare en liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die er zijn zal.pdf document, uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), door André H. Roosma, juli 2009.

De Aramese tekst van de Masoreten bevat hier een verbetering in de kantlijn, zoals eerder besproken. In de hoofdtekst is een Aramees woord shalu (vertaald als: oneerbiedig, ook te vertalen als: onattent) blijkbaar abusievelijk vervangen geraakt door het Hebreeuwse equivalent shalah. In de kantlijn is dit weer gecorrigeerd naar het Aramese shalu, passend binnen de verder ook Aramese tekst.


Reacties

naam: *
e-mail: * (wordt niet openbaar gemaakt)
website: (optioneel)
reactie:
Ik wil graag dat mijn reactie hier wel / niet opgenomen wordt.
* = verplicht veld


Enkele vorige artikelen:
De lofzang-koren van David – David toont zich een waardige vertegen­woordiger van Jehudah!’ (2015-05-16)
Psalm 115 – de nietige afgoden vergeleken met JaHUaH, Die te prijzen is!’ (2015-05-11)
Psalm 92 – een loflied aan JaHUaH op de shabbatdag’ (2015-05-06)
De veelzeggende Naam van God - (12) In de zesde eeuw voor Christus door de Joden nog gewoon gebruikt’ (2015-05-01)
אָבִיב - ’Abhibh  of  נִיסָן - Nisan ? – over de Hebreeuwse naam van deze maand’ (2015-04-10)

 
home  home ,  nieuws index  ,  artikelen index

  
bloemdecoratie 

Bedankt voor uw belangstelling!

bloemdecoratie