Hallelu-JaH - alle eer aan JaHUaH
  

Psalm 3
veilig bij onze God en hemelse Vader JaHUaH

André H. Roosma
28 februari 2022

Deze bijzondere Psalm 3 lijkt me in deze tijd weer erg actueel voor ons. Hij laat zien dat we veilig zijn bij onze God en hemelse Vader JaHUaH1 zelfs als er veel mensen ons niet zien zitten, ons belachelijk maken of tegenstaan.

Hieronder begin ik zoals gebruikelijk met de rijke tekst van deze mooie Psalm zelf; zowel het Hebreeuwse origi­neel, als een nauw­keu­rige Neder­landse vertaling. Daarna volgt een korte bespreking, ik geef slechts wat punten die me opvallen. Ik roep u, als lezer, weer op om zelf de grote lijn van deze Psalm te ontdekken door hem vóór en na mijn commentaar enkele keren rustig door te lezen, en Gods Geest te vragen de actualiteit van de centrale boodschap ervan goed tot uw hart te laten dóórdringen.

 1 Een lied op muziek, van David, op de vlucht voor het aangezicht van zijn zoon ’Abshalom.מִזְמ֥וֹר לְדָוִ֑ד בְּ֝בָרְח֗וֹ מִפְּנֵ֤י ׀ אַבְשָׁל֬וֹם בְּנֽוֹ׃
 2 JaHUaH! hoe talrijk zijn mijn tegen­standers; velen staan tegen mij op יְ֭הוָה מָֽה־רַבּ֣וּ צָרָ֑י רַ֝בִּ֗ים קָמִ֥ים עָלָֽי׃
 3 Velen zeggen tot mijn ziel: Er is geen redding voor hem in God. Selah. רַבִּים֮ אֹמְרִ֢ים לְנַ֫פְשִׁ֥י אֵ֤ין יְֽשׁוּעָ֓תָה לּ֬וֹ בֵֽאלֹהִ֬ים סֶֽלָה׃
 
 4 Maar U, JaHUaH! bent een Schild om mij heen, mijn glorie, en Die mijn hoofd opheft. וְאַתָּ֣ה יְ֭הוָה מָגֵ֣ן בַּעֲדִ֑י כְּ֝בוֹדִ֗י וּמֵרִ֥ים רֹאשִֽׁי׃
 5 Met mijn stem riep ik tot JaHUaH, en Hij verhoorde mij vanaf de berg van Zijn heiligheid. Selah. ק֭וֹלִי אֶל־יְהוָ֣ה אֶקְרָ֑א וַיַּֽעֲנֵ֨נִי מֵהַ֖ר קָדְשׁ֣וֹ סֶֽלָה׃
 6 Ik lag neer en sliep; ik werd gewekt, want JaHUaH ondersteunt mij. אֲנִ֥י שָׁכַ֗בְתִּי וָֽאִ֫ישָׁ֥נָה הֱקִיצ֑וֹתִי כִּ֖י יְהוָ֣ה יִסְמְכֵֽנִי׃
 
 7 Ik zal niet vrezen voor tienduizenden van volk, die zich rondom tegen mij opstellen.לֹֽא־אִ֭ירָא מֵרִבְב֥וֹת עָ֑ם אֲשֶׁ֥ר סָ֝בִ֗יב שָׁ֣תוּ עָלָֽי׃
 8 Sta op, JaHUaH, verlos mij, mijn God; want U hebt al mijn vijanden op de kaak geslagen; de tanden van de godvijandigen hebt U verbrijzeld.ק֘וּמָ֤ה יְהוָ֨ה ׀ הוֹשִׁ֘יעֵ֤נִי אֱלֹהַ֗י כִּֽי־הִכִּ֣יתָ אֶת־כָּל־אֹיְבַ֣י לֶ֑חִי שִׁנֵּ֖י רְשָׁעִ֣ים שִׁבַּֽרְתָּ׃
 9 Van JaHUaH is de verlossing; over Uw volk is Uw zegen. Selah. לַיהוָ֥ה הַיְשׁוּעָ֑ה עַֽל־עַמְּךָ֖ בִרְכָתֶ֣ךָ סֶּֽלָה׃
 

Psalm 3

Deze Psalm heeft een mooie structuur. De eerste drie verzen gaan over David’s netelige situatie met mensen die hem tegenstaan. David legt dit aan God voor. De volgende zes verzen gaan over zijn verwachting van God, waarbij hij zich deels baseert op zijn eerdere - zeer positieve - ervaringen met God.

In vers 1 is het opvallend dat op dat moment de grootste bron van problemen in het leven van David zijn zoon Abshalom was - zo in schril contrast met waar diens naam voor stond: ab = vader/grondlegger (van), shalom = vrede, heelheid. En hij was niet de enige, die David tegen zich kreeg... Er waren er veel meer. En wat ze zeiden was niet zo positief: onder andere dat er geen redding voor hem was bij God. Hij zou dus een 'hopeloos geval' zijn.

Dat woord 'redding' is trouwens bijzonder. In deze Psalm komt twee keer een soort verwijzing naar Jezus - Jeshu‘ah voor. Het woord 'redding' in vers 3 is namelijk de vertaling van het Hebreeuwse יְֽשׁוּעָתָה - Jeshu‘a-tah = heil, redding, verlossing. Anderen zeggen dus dat die er niet is voor hem. Zijn antwoord staat in feite in vers 9, waar 'de verlossing' de vertaling is van הַיְשׁוּעָה - ha- Jeshu‘ah = het heil, de redding, verlossing. David ziet dat Die er dus wél voor hem is bij JaHUaH, Die niet anders wil dan Zijn mensen zegenen.

In vers 2, vers 4 en vers 8 zien we dat David God nog gewoon bij Zijn feitelijke Naam aanspreekt: JaHUaH. Hij ziet dat JaHUaH hem als een schild beschermt, hem overwinning geeft, met opgeheven hoofd doet gaan, zijn gebeden verhoort, hem tijdig wakker maakt, hem ondersteunt, zijn vijanden overwint en hem en zijn volk verlost en zegent. Wow! Reden voor ons om ook onze hoop te stellen op JaHUaH, en volmondig te proclameren:

Hallelu JaHUaH !


Noten

1 De glorierijke Naam van God geef ik hier zo goed mogelijk weer vanuit het oudste Hebreeuwse origineel.
Voor meer achtergrond informatie over de glorierijke Naam van God, JaHUaH, zie:
André H. Roosma, ‘De wonderbare en liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die er zijn zal.pdf document, uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), juli 2009.

Reacties

naam: *
e-mail: * (wordt niet openbaar gemaakt)
website: (optioneel)
reactie:
Ik wil graag dat mijn reactie hier wel / niet opgenomen wordt.
* = verplicht veld


 
home  home ,  nieuws index  ,  artikelen index

  
bloemdecoratie 

Bedankt voor uw belangstelling!

bloemdecoratie