Hallelu-JaH - alle eer aan JaHUaH
  

Gods grote barmhartigheid: zekerheid en reden tot vreugde en veel lof aan God !

André H. Roosma
9 januari 2022

In zijn eerste brief snijdt Petrus een belangrijk onderwerp aan. We kunnen er niet zonder: dat we ondergedompeld zijn in de onnoemelijk grote liefde van God. Zó hebben we hoop en kunnen we floreren. Anders wordt het christen­leven iets dat we moeten, maar (zelf) niet kunnen...
In 1 Petrus 1 vinden we een heel mooi gedeelte hierover. Mijn vertaling volgt grotendeels die van de NBG en ik begin na Petrus’ introductie en veelzeg­gen­de ‘genade en vrede’-wens (waarmee hij begint!) en voeg wat nadruk toe aan delen en woorden die me in het bijzonder opvielen:

3 Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, Die ons naar Zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop, 4 tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwel­kelijke erfenis, die in de hemelen weggelegd is voor u, 5 die in de kracht van God bewaard wordt door het geloof tot de verlossing, welke gereed ligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd.
6 Verheugt u daarin, ook al wordt u thans, indien het moet zijn, voor korte tijd door allerlei verzoekingen bedroefd, 7 opdat de echtheid van uw geloof, kostbaarder dan vergankelijk goud, dat door vuur beproefd wordt, tot lof en heerlijkheid en eer blijke te zijn bij de openbaring van Jezus Christus. 8 Hem hebt u lief, zonder Hem gezien te hebben, in Hem gelooft u, zonder Hem thans te zien, en u verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde, 9 omdat u het einddoel van het geloof bereikt, dat is de verlossing van de zielen.

Het begint allemaal met God (JaHUaH1). Om Hem en Zijn heel grote barm­hartigheid draait het. Daar komt alles uit voort. Hij is de Vader van Jezus Christus (Jeshu‘ah ha-Mashiach). En via Jezus is God ook onze hemelse Vader, wanneer we op Hem vertrouwen! Nogmaals: het begint met Gods grote barmhartigheid. In het Hebreeuws is dat het woord racham, en dat is ook het woord voor baarmoeder (denk ook aan ‘De rijkdom van de Titel אֵל רַחוְּם - ’El Rachum’). Het gaat dus over de grote barmhartigheid waarmee God ons als in een veilige baarmoeder omgeeft, beschermt, koestert, voedt, geneest en alle vuil wegdraagt.

Die grote barmhartigheid bracht God de Vader ertoe, in Jezus naar ons toe te komen, al ons lijden op Zich te nemen, aan het kruis te sterven en na drie dagen uit de dood te verrijzen. Zó zegeviert Hij over alle tegenstand en vijandigheid, en ook over alle gebrokenheid in deze wereld. De onnoemelijke liefde daarachter, én de enorme kracht van die opstanding, mag ons ruim­schoots vullen met hoop. Petrus spreekt zelfs van wedergeboren zijn tot een levende hoop. Het Griekse woord dat de grondtekst gebruikt voor hoop is ook te vertalen met verwach­ting. Het is als een compleet nieuw leven, met een prachtige toekomst waar we met zekerheid naar mogen uitzien.

Daardoor zijn we geen mensen meer die voor van alles bang hoeven te zijn (zeer relevant in deze tijd!2), maar hebben we hoop, ja, zekerheid. God de Vader is Degene Die onszelf beschermt én Hij beschermt de erfenis die Hij voor ons bereid heeft en die op ons ligt te wachten! Petrus is reëel: er zijn gevaren. Er wordt op ons geloerd, en in deze wereld ervaren we tegenstand. Maar het is God Zelf die ons én onze erfenis bewaart! Daardoor is er voor ons zekerheid, omdat het Zijn bewezen kracht is; het is niet meer afhan­kelijk van onze - menselijke en vaak falende - pogingen. En daar had Petrus ook ervaring mee! Hij verloochende zijn Heer, maar hoorde later dat Jezus juist voor die tijd voor hem gebeden had en dat Hij hem tóch weer herstelde, ook in zijn bediening. Zo ook hier en voor ons: het is Gods kracht, als het ware in werking gesteld door Zijn grote barmhartigheid, die zowel ons als onze erfenis bewaart!
Daarom past ons uitbundige lof aan God de Vader voor dit alles, waarmee Petrus hier ook begint. En daarom is er ontspanning en vreugde en is de basis voor elke prestatiedrang (of -dwang) wèg.

Daarom is er - zelfs temidden van lijden of verzoekingen - reden om ons te verheugen! Dit is dan ook de basis voor heel Petrus’ verdere brief.

Hallelu JaHUaH ! – Zijn heerlijke Naam zij geprezen!


Noten

1 De glorierijke Naam van God, en ook andere namen, geef ik hier zo goed mogelijk weer vanuit het oudste Hebreeuwse origineel.
Voor meer achtergrond-informatie over de glorierijke Naam van God, JaHUaH, zie:
André H. Roosma, ‘De wonderbare en liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die er zijn zal.pdf document, uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), juli 2009.

Zie ook de overige artikelen onder de kop Artikelen over de glorierijke Naam van God: יהוה, op de artikelen-pagina.

2 Zonder God belanden we gemakkelijk in duisternis en angst. Dat zie ik momen­teel ook overal om me heen. In de artikelen-serie Stoppen met leven, uit angst voor de dood ?? – een Bijbels perspectief en wat licht op een maatschappij vol angst, chaos en duisternis, die ik elders publiceer, ga ik erop in dat er ook om andere redenen helemaal niet zoveel reden is voor de angst die politici en sommige media ons willen aanpraten.

Graag verwijs ik hier ook naar wat de King Comments zegt van dit gedeelte van 1 Petrus 1:3-5 (de King Comments is online beschikbaar, en ook als commentaar­module in de Bijbelsoftware TheWord en MySword).

Hallelu JaH !


Reacties

naam: *
e-mail: * (wordt niet openbaar gemaakt)
website: (optioneel)
reactie:
Ik wil graag dat mijn reactie hier wel / niet opgenomen wordt.
* = verplicht veld


 
home  home ,  nieuws index  ,  artikelen index

  
bloemdecoratie 

Bedankt voor uw belangstelling!

bloemdecoratie