Gods grote barmhartigheid: zekerheid en reden tot
vreugde en veel lof aan God !
André H. Roosma 9 januari 2022
In zijn eerste brief snijdt Petrus een belangrijk onderwerp aan.
We kunnen er niet zonder: dat we ondergedompeld zijn in de onnoemelijk
grote liefde van God. Zó hebben we hoop en kunnen we floreren. Anders wordt
het christenleven iets dat we moeten, maar (zelf) niet kunnen... In 1 Petrus 1 vinden we een heel mooi gedeelte hierover.
Mijn vertaling volgt grotendeels die van de NBG en ik begin na Petrus’
introductie en veelzeggende ‘genade en vrede’-wens
(waarmee hij begint!) en voeg wat nadruk toe aan delen en woorden die me
in het bijzonder opvielen:
3 Geloofd zij de
God en Vader van onze Here Jezus Christus, Die ons naar Zijn grote
barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden
heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop, 4 tot een onvergankelijke, onbevlekte en
onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen weggelegd is voor u,
5 die in de kracht van God bewaard wordt
door het geloof tot de verlossing, welke gereed ligt
om geopenbaard te worden in de laatste tijd.
6 Verheugt u daarin, ook al wordt u thans, indien het moet zijn, voor korte tijd door allerlei
verzoekingen bedroefd, 7 opdat de echtheid van
uw geloof, kostbaarder dan vergankelijk goud, dat door vuur beproefd wordt,
tot lof en heerlijkheid en eer blijke te zijn bij de openbaring van Jezus
Christus. 8 Hem hebt u lief, zonder Hem gezien te
hebben, in Hem gelooft u, zonder Hem thans te zien, en u verheugt u met een
onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde, 9 omdat
u het einddoel van het geloof bereikt, dat is de verlossing van de
zielen.
Het begint allemaal met God (JaHUaH1). Om Hem en Zijn heel grote
barmhartigheid draait het. Daar komt alles uit voort. Hij is de Vader van
Jezus Christus (Jeshu‘ah ha-Mashiach).
En via Jezus is God ook onze hemelse Vader, wanneer we op Hem vertrouwen!
Nogmaals: het begint met Gods grote barmhartigheid. In het Hebreeuws is dat
het woord racham, en dat is ook het woord voor baarmoeder (denk ook
aan ‘De rijkdom van de Titel אֵל רַחוְּם -
’El Rachum’). Het gaat dus over de grote barmhartigheid
waarmee God ons als in een veilige baarmoeder omgeeft, beschermt, koestert,
voedt, geneest en alle vuil wegdraagt.
Die grote barmhartigheid bracht God de Vader ertoe, in Jezus naar ons toe
te komen, al ons lijden op Zich te nemen, aan het kruis te sterven en na
drie dagen uit de dood te verrijzen. Zó zegeviert Hij over alle tegenstand
en vijandigheid, en ook over alle gebrokenheid in deze wereld.
De onnoemelijke liefde daarachter, én de enorme kracht van die opstanding,
mag ons ruimschoots vullen met hoop.
Petrus spreekt zelfs van wedergeboren zijn tot een levende hoop. Het
Griekse woord dat de grondtekst gebruikt voor hoop is ook te vertalen
met verwachting. Het is als een compleet nieuw leven, met een
prachtige toekomst waar we met zekerheid naar mogen uitzien.
Daardoor zijn we geen mensen meer die voor van alles bang hoeven te zijn
(zeer relevant in deze tijd!2), maar hebben we hoop, ja, zekerheid.
God de Vader is Degene Die onszelf beschermt én Hij beschermt de erfenis die
Hij voor ons bereid heeft en die op ons ligt te wachten!
Petrus is reëel: er zijn gevaren. Er wordt op ons geloerd, en in deze wereld
ervaren we tegenstand. Maar het is God Zelf die ons én onze erfenis bewaart!
Daardoor is er voor ons zekerheid, omdat het Zijn bewezen kracht is; het is niet
meer afhankelijk van onze - menselijke en vaak falende - pogingen. En daar
had Petrus ook ervaring mee! Hij verloochende zijn Heer, maar hoorde later
dat Jezus juist voor die tijd voor hem gebeden had en dat Hij hem tóch weer
herstelde, ook in zijn bediening. Zo ook hier en voor ons: het is Gods kracht,
als het ware in werking gesteld door Zijn grote barmhartigheid, die zowel ons
als onze erfenis bewaart! Daarom past ons uitbundige lof aan God de Vader voor dit alles, waarmee Petrus
hier ook begint. En daarom is er ontspanning en vreugde en is de basis voor
elke prestatiedrang (of -dwang) wèg.
Daarom is er - zelfs temidden van lijden of verzoekingen - reden om ons te
verheugen! Dit is dan ook de basis voor
heel Petrus’ verdere brief.
Hallelu JaHUaH ! – Zijn
heerlijke Naam zij geprezen!
Noten
1 |
De glorierijke Naam van God, en ook andere namen, geef
ik hier zo goed mogelijk weer vanuit het oudste Hebreeuwse origineel. Voor meer achtergrond-informatie over de glorierijke Naam van God,
JaHUaH, zie: André H. Roosma, ‘De wonderbare en
liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die er zijn zal’ , uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), juli 2009.
Zie ook de overige artikelen onder de kop ‘Artikelen over de glorierijke Naam van God: יהוה’, op de
artikelen-pagina. |
2 |
Zonder God belanden we gemakkelijk in duisternis en
angst. Dat zie ik momenteel ook overal om me heen. In de artikelen-serie
Stoppen met leven,
uit angst voor de dood ?? – een Bijbels perspectief en wat licht op
een maatschappij vol angst, chaos en duisternis, die ik elders publiceer,
ga ik erop in dat er ook om andere redenen helemaal niet zoveel reden is
voor de angst die politici en sommige media ons willen aanpraten. |
Graag verwijs ik hier ook naar wat de King Comments zegt van dit gedeelte van 1 Petrus
1:3-5 (de King Comments is online beschikbaar, en ook als
commentaarmodule in de Bijbelsoftware TheWord en MySword).
Hallelu JaH !
|