Dieren-offers –
definitief niet meer relevant voor joden en christenen?
André H. Roosma 23 maart 2015
Veel joodse en Messiaanse gemeenten hanteren een vast Bijbel-leesrooster.
Deze week staat op dat rooster de parashah וַ·יִּקְרָא - Va-jiqra’ - “En Hij (JaHUaH) riep”.
Dat is de lange passage van Leviticus 1: 1 t/m 6: 7 over de offer-dienst, zo
God die destijds in Isra’el instelde.
Zelf kwam ik deze week ook een tekst tegen over een toekomst waarin in de
(derde?) tempel in Jeruzalem weer massaal schapen,
geiten en rammen geofferd zullen worden:
Alle schapen en
geiten van Qedar worden voor jou bijeengedreven, Nebajots rammen staan je ter
beschikking; ze zijn weer welkom als offer op Mijn altaar. Mijn tempel
zal Ik in alle luister herstellen.
Jesha’-jahu (Jesaja) 60: 7 (vert. grotendeels volgens de NBV); vgl. Jes. 56: 7; Hag. 2: 7-9
Dit is een bijzonder interessant en intrigerend vers! In heel dit hoofdstuk
gaat het over een toekomstige tijd waarin God Jerushalem - de aangesprokene
- totaal vernieuwt. Het vers voor het hierboven geciteerde
spreekt ervan hoe dan van heinde en verre snelle kamelen lof en eer en
reukwerk (!) zullen aandragen voor JaHUaH, de God van
Isra’el. Dit vers spreekt over schapen en geiten, je kunt ook vertalen:
kleinvee, van Qedar. Qedar is een nakomeling van Ishma’el en staat ook
voor donker. Donker gekleurd kleinvee was vaak meer gehard en dus
kostbaarder dan lichtgekleurd. Maar de parallel met de rammen van Nebajot, ook
een zoon van Ishma’el, doet vermoeden dat hier bedoeld is: het
kleinvee: de schapen, geiten en rammen van de Arabische volken. God zegt dat ze
in die tijd welkom zijn op Zijn altaar in Zijn tempel. En dat Hijzelf die
tempel in alle luister zal herstellen. Het zal dus niet zo zijn als bij de
tweede tempel, waarbij de oude mensen die de eerste gekend hadden,
huilden omdat die tweede zo klein en armoedig was in vergelijking met de
eerste (Ezra 3:12; Haggai 2:4)...
Ja, in die tijd, in de toekomst, zal God Zijn tempel dus in volle
luister herstellen, en zullen die Arabische schapen, geiten en rammen Hem
daar aangenaam zijn op Zijn altaar.
Ik vind dit een intrigerende tekst, omdat zowel joden als christenen de
offerdienst totaal afgeschaft hebben. Joden zeggen dat ze de offerdienst wel
af moesten schaffen omdat de tempel er niet meer is.
Christenen zeggen dat de offerdienst totaal afgeschaft kon
worden omdat Jezus Christus het ultieme Offer, namelijk Zichzelf,
gebracht heeft, waardoor geen enkel ander offer meer van toepassing is.
En dan staat hier, dat er een tijd komt dat enorme massa’s Arabische
schapen, geiten en rammen in Jeruzalem geofferd zullen worden en dat dat
God nog welgevallig zal zijn, ook...
Blijkbaar hebben we iets in die offerdienst totaal niet begrepen...
Wat?
Ik ben eens op zoek gegaan.
Dat de joden niet meer kunnen offeren omdat de tempel er niet meer is,
vind ik een flauwe smoes, want voordat Salomo de eerste tempel bouwde,
werden er ook al vele, vele eeuwen offers aan JaHUaH gebracht.
En de Bijbel is er duidelijk over, dat voor vergeving een offer absoluut
nodig is (Leviticus 17:11, Hebreeën 9:22). Dus:
zonder offers neem je Gods geboden beslist niet serieus en wordt in feite
de hele Torah verkracht!
Bij de totale afschaffing van de offerdienst binnen het christendom, is
vooral gekeken naar de verzoening die Jezus in het grote Offer op
Golgotha heeft gebracht. Maar de offerdienst zoals God die in Isra’el
instelde, had veel meer functies dan alleen de verzoening met God.
Er waren ten eerste meer soorten offers dan de offers bedoeld om
verzoening te doen over zonden. Er waren bijvoorbeeld ook vrede-,
wijdings- en gelofte-offers.
Ten tweede waren de offers in feite ook gelegenheden om uitgebreid, vrij
luxe en feestelijk met elkaar te eten en de priesters en armen te laten
delen in de zegen waarmee God je gezegend had.
Ten derde was het voornamelijk het vet van de ingewanden dat in rook
opging. Dat vet was op zich lekker (elke kok zal weten
te beamen dat toevoeging van wat vet, boter of slagroom veel gerechten
lekkerder maakt), en een speciaal teken van Gods zorg en zegen,1
maar in grote hoeveelheden niet gezond voor ons mensen. Door dat vet aan
God te offeren, erkenden de mensen dat het God was Die hen zo gezegend
had.
Dat – en wellicht nog veel meer – hebben we dus allemaal maar
aan de kant gezet...
Maar is het feit dat Jezus ons met God verzoend heeft een reden om
bijvoorbeeld geen gelofte-offers meer te brengen? In Handelingen 21: 26
kunnen we al lezen dat dat in de eerste gemeente in Jerushalem niet zo was! Is het feit dat Jezus ons met God verzoend heeft een reden om priesters en
armen te verwaarlozen of niet te laten delen in onze feestmaaltijden? Is het feit dat Jezus ons met God verzoend heeft een reden om ons het vet
van de dieren zelf toe te eigenen (en daarmee onze
gezondheid in de waagschaal te stellen)?
Gelukkig zoekt God vaak weer op wat voorbij gegaan is (Prediker 3: 15)...
Hallelu JaH !
Noten
1 |
Hebt u wel eens Afrikaanse koeien met de Nederlandse
vergeleken? De Nederlandse zijn veel dikker – ze hebben meer vet, omdat
ze hier i.h.a. beter te eten en te drinken krijgen. Veel vet in de
offerdieren betekende dat God veel regen had gegeven, waardoor ze
veel vers gras hadden kunnen eten. Veel vet in de dieren - zoals nu ook bij
ons - was dus een teken van Gods zorg en zegen voor Zijn volk! Daar mag Hij
dan toch wel in delen?! |
Robert Gor
Sorry,maar ik ben niet zo gecharmeerd van die
dierenoffers. Gelukkig zegt het nieuwe testament dat Jezus is gekomen als het
volmaakte offer voor onze zonden. En dat is Hij ook geweest voor iedereen die
voor Hem leefde in de geest van God (liefdevol en rechtvaardig dus volgens
het geweten leefde). Halleluja inderdaad; God is Liefde.
André Roosma (auteur)
Dank voor je reactie, Robert. Ik denk dat in onze
cultuur de meesten van ons niet zo gecharmeerd zijn van dierenoffers. Maar ging - of gaat - het er bij de offerdienst om of wij ervan gecharmeerd
zijn, of God? En zoals ik schreef, er waren meer offers dan alleen offers
voor zonden, en de offerdienst had meerdere functies... Daarmee blijven de
vragen zo ik die stelde - bijv. rond die andere offers - dus hangen,
ook als we weten dat Jezus het volmaakte offer voor onze zonden heeft
gebracht... Ik zeg niet dat ik alle antwoorden op die vragen heb. Zoals je aangeeft: God is liefde, en laten we de antwoorden dus maar bij
Hem zoeken... Met vriendelijke groet!
|