Psalm 43
We hebben God nodig, Zijn licht en waarheid, en Zijn verzoening!

André H. Roosma
18 november 2014

Deze Psalm is in feite een kort vervolg op Psalm 42. In die vorige Psalm is de schrij­ver vanuit zijn depressie weer in contact met God gekomen, door te gedenken aan de feestelijke pelgrimsreizen die hij met vele anderen samen maakte naar Jerushalem, om daar de goedheid van God samen te vieren.
Hier worstelt hij dan nog met het onrecht dat hem wordt aangedaan door mensen die hem bedriegen en die geen genade kennen. Het kan ook zó vreselijk zijn, wanneer mensen je zó harteloos bejegenen...

Hieronder eerst weer de rijke tekst van deze mooie Psalm; zowel het Hebreeuwse origi­neel, als een nauwkeurige Nederlandse vertaling.1

 1 Doe mij recht, God! En voert U mijn rechtsgeding; bevrijd mij van het volk zonder goedertierenheid, van de man van bedrog en onrecht. שָׁפְטֵ֤נִי אֱלֹהִ֨ים וְרִ֘יבָ֤ה רִיבִ֗י מִגּ֥וֹי לֹא־חָסִ֑יד מֵ֤אִישׁ־מִרְמָ֖ה וְעַוְלָ֣ה תְפַלְּטֵֽנִי׃
 2 Want U bent mijn God, mijn toevlucht. Waarom verstoot U mij? Waarom ga ik rouwend in het zwart, door de onderdrukking van de vijand?כִּֽי־אַתָּ֤ה אֱלֹהֵ֣י מָֽעוּזִּי֮ לָמָ֪ה זְנַ֫חְתָּ֥נִי לָֽמָּה־קֹדֵ֥ר אֶתְהַלֵּ֗ךְ בְּלַ֣חַץ אוֹיֵֽב׃
 3 Zend Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden; mij brengen naar de berg van Uw heiligheid, en naar Uw woningen;שְׁלַח־אוֹרְךָ֣ וַ֭אֲמִתְּךָ הֵ֣מָּה יַנְח֑וּנִי יְבִיא֥וּנִי אֶל־הַֽר־קָ֝דְשְׁךָ֗ וְאֶל־מִשְׁכְּנוֹתֶֽיךָ׃
 4 Zodat ik in zal gaan tot Gods altaar, tot de God van mijn jubelende vreugde, en U zal loven met de lier, o God, mijn God!?וְאָב֤וֹאָה אֶל־מִזְבַּ֬ח אֱלֹהִ֗ים אֶל־אֵל֮ שִׂמְחַ֪ת גִּ֫ילִ֥י וְאוֹדְךָ֥ בְכִנּ֗וֹר אֱלֹהִ֥ים אֱלֹהָֽי׃
 
 5 Wat ben je neerslachtig, mijn ziel, en wat ben je onrustig in mij? Hoop op God, want opnieuw zal ik Hem loven; Hij is de menigvuldige Verlossing [Hebr.: Jeshu‘ot] van mijn aangezicht, en mijn God.מַה־תִּשְׁתּ֬וֹחֲחִ֨י נַפְשִׁי֮ וּֽמַה־תֶּהֱמִ֪י עָ֫לָ֥י הוֹחִ֣ילִי לֵֽ֭אלֹהִים כִּי־ע֣וֹד אוֹדֶ֑נּוּ יְשׁוּעֹ֥ת פָּ֝נַ֗י וֵֽאלֹהָֽי׃
 

Psalm 43

De eerste gedachte van de Psalmist, nu hij weer in contact is gekomen met een diep besef van Gods grootheid en goedheid, is dat hij wil dat God eens even stevig gaat afrekenen met de mensen die hem zo dwars zitten (vers 1). Immers, God is toch zijn toevlucht, zijn grote Beschermer? In feite neemt hij het God kwalijk, dat Hij niet voor hem opkomt tegenover die vijanden. Het is goed, om zo je gedachten en gevoe­lens vrijelijk te mogen uiten tegenover God, zelfs als je alles nog helemaal niet scherp ziet. Het contact met God doet goed.

Dan dringt intussen Gods grootheid wat dieper door en realiseert hij zich hoe klein hij eigenlijk is en hoe beperkt zijn inzicht in de hele situatie is.
Dat verandert zijn gebed. Hij gaat bidden om Gods licht en Gods waarheid in de situa­tie. Hij gaat zien dat wat hij nodig heeft is, te mogen schuilen bij God Zelf thuis. Daar gevoed en gekoesterd te worden, is belangrijker dan revanche tegenover de men­sen die zo lelijk tegen hem waren. Ook ziet hij, dat hijzelf evenmin zonder zonde is, en Gods verzoening via een offer op het altaar nodig heeft, om hem weer in con­tact te brengen met de God van zijn jubelende vreugde.
Dat is die jubelende vreugde waar hij het in de vorige Psalm over had, die hij beleef­de tijdens de feesten, in Gods tegenwoordigheid, samen daar in Jerushalem. Die vreugde is voor hemzelf onbereikbaar. Maar God kan hem daar wel weer brengen, via dat altaar, via die meervoudige Verzoening in Jeshu‘a. Dat zal weer een loflied in zijn hart en vanuit zijn mond en handen op doen rijzen. Opnieuw brengt hij zijn ziel een en ander in herinnering. Hij zal weer lyrisch worden en zingen, en zich op zijn lier bege­lei­den...

Hallelu JaH !


Noten

Zie ook de mooie preek van John Piper over deze Psalm, die ik jaren geleden mocht vertalen: Ik zal naderen tot God, mijn hoogste vreugde - over Psalm 43 .pdf document.

1 De glorierijke Naam van God geef ik hier zo goed mogelijk weer vanuit het oudste Hebreeuwse origineel.
Voor meer achtergrond informatie over deze glorierijke Naam van God, JaHUaH, zie:
André H. Roosma, ‘De wonderbare en liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die er zijn zal.pdf document, uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), juli 2009.

Reacties

naam: *
e-mail: * (wordt niet openbaar gemaakt)
website: (optioneel)
reactie:
Ik wil graag dat mijn reactie hier wel / niet opgenomen wordt.
* = verplicht veld


 
home  home ,  nieuws index  ,  artikelen index

  
bloemdecoratie 

Bedankt voor uw belangstelling!

bloemdecoratie